DAGENS TIPS – STRESS

Kan pusteøvelser hjelpe deg å stresse ned?

Pusteøvelser og avspenningsteknikker blir ofte brukt av fagpersoner som psykologer, fysioterapeuter og ikke minst innen “integrative medicine” (f.eks. yoga og meditasjon). I denne korte artikkelen vil jeg beskrive og forklare for dere hvorfor pusteøvelser er viktig redskap for å stoppe opp og redusere ditt stressnivå.

Det finnes mange ulike pusteøvelser for å redusere stressnivået samt redusere anspenthet i kroppen som følge av høy stressnivå. Den som er kanskje enklest å bruke er pusteøvelsen “4-4-8” om du føler deg stresset. Pusteøvelsen “4-4-8” går ut på at du gjør følgende 3 ganger:

-pust inn gjennom nesen mens du teller til fire inni deg
-hold pusten mens du teller til fire
-pust ut gjennom nesten mens du teller til åtte inni deg

Det som skjer hvis du gjør denne øvelsen er at du vil merke at kroppen vil være roet ned. For at denne øvelsen skal ha større effekt så er det ikke nok at du gjør det par dager også gir du opp pga. du enten ikke fikk den effekten du ville ha umiddelbart eller rett og slett ikke prioriterte dette høyt på proriteringslisten din. Du må med andre ord være konsekvent og prøve ut denne pusteøvelsen flere uker og kanskje flere måneder for at det skal ha den effekten du forventer av en slik øvelser. Noen vil se en effekt tidligere, mens andre vil se en effekt senere, vi er alle forskjellige kroppslig og mentalt. Min anbefaling er at denne øvelsen er fint å gjøre en gang om dagen et sted hvor det gjerne er stille, enten det er på kontoret i lunsjpausen eller når du våkner opp om morgenen. Dette slik at du ikke blir forstyrret og distrahert av andre ting imens du gjør øvelsen.

Hvorfor er denne øvelsen mest effektiv?

Jeg har selv prøvd mange ulike pusteøvelser både innenfor vestlig tradisjon (forskningsbasert) og innenfor østlige tradisjoner fra Asia. Årsaken til at jeg gjorde dette var for jeg ble nysgjerrig på hva er det som egentlig fungerer i praksis, dvs. å bruke forskning og teori i praksis og finne ut hva som har størst effekt. Jeg kom fram til at denne pusteøvelsen er enklest og mest effektiv, og den tar ikke lang tid å gjennomføre i en ellers hektisk hverdag. Det finnes selvsagt som tidligere nevnt flere andre pusteøvelser, og en annen pusteøvelse fra “integrative medicine” er pusteøvelsen “4-7-8” som også kan ha en effekt. Hvordan du skal gjennomføre denne kan du se i youtube videoen nedenfor:

Har du prøvd noen av disse pusteøvelsene, hvis ja hadde de en effekt på stressnivået mentalt og fysiologisk. Legg ut gjerne en kommentar i kommentarfeltet under.

Kilde:
Forskning
Egne erfaringer (fra teori til praksis)

Med vennlig hilsen
Mirza Mujic
Eier, Mujic Consulting
mujic.consulting@gmail.com